Zasady i elementy oprawy obrazów
Oprawa grafik - poznaj kluczowe elementy
Z ekskluzywną oprawą grafik większość z nas ma styczność w muzeach i w galeriach. Niewielkie w swoich wymiarach litografie, miedzioryty czy akwaforty wyróżniają się na wielkich muzealnych ścianach. Efekt ekspozycji uzyskuje się przez dodanie im dodatkowego szerokiego tła, na końcu zabezpieczonego szkłem i ramą. Takie oprawy były dziełem pracy wykwalifikowanych rzemieślników. Każda oprawa składa się z kilku warstw odpowiednio ułożonych względem siebie.
Z czego składa się oprawa grafik?
I warstwa - rama i przeszklenie
Pierwszą warstwę stanowi przeszklenie zabezpieczające grafikę przed zewnętrznymi czynnikami. Najczęściej do wyboru mamy pleksi, szkło antyrefleksyjne oraz zwykłe szkło. Każdy z tych materiałów ma swoje wady i zalety.
Przeszklenie z pleksi jest lekkie i bezpieczne w transporcie, jednak jest również podatne na zarysowania i wyginanie się. Wytwarza ładunek elektrostatyczny przyciągający kurz.
Szkło antyrefleksyjne znacznie eliminuje refleksy świetlne, jednak jego matowa powierzchnia powoduje stłumienie oraz spadek ostrości obrazu.
Zwykłe szkło wymaga więcej ostrożności w trakcie użytkowania, jednak zapewnia wysoką przeźroczystość i idealnie gładką powierzchnię.
W Galerii w Chmurach polecamy szkło jako optymalny materiał, który pozwala najlepiej oddać każdy szczegół rysunku. Gładka i płaska powierzchnia nadaje szlachetności oraz nowoczesnego wyrazu. Szkło jest materiałem zachowującym trwałość i jakość na lata. Na specjalne życzenie możemy zamówić szkło muzealne, które charakteryzuje się również dużą przepuszczalnością światła, filtrem UV i powłoką antyrefleksyjną.
II i III warstwa - górne i dolne passepartout
Passe-partout zapewnia dystans pomiędzy szybą a grafiką. Dzięki tej przestrzeni odbywa się cyrkulacja powietrza i nie dochodzi do kondensacji wilgoci, która mogłaby zniszczyć pracę. Głównym celem passepartout jest wyeksponowanie grafiki przez dodanie dodatkowej, neutralnej powierzchni oddzielającej ją od ramki i ściany. Szerokość passepartout powinna wynosić przynajmniej 5 cm, aby otrzymać zamierzony efekt. Aby wzmocnić wrażenie przestrzeni, można dodać drugie passepartout, którego otwór będzie mniejszy o 5 mm. Skośnie przycięte krawędzie otworu niwelują cienie na grafice.
IV warstwa-grafika
Dopiero czwartą warstwę stanowi główny bohater całej oprawy - grafika. Jej delikatność jest zachowana i wyróżniona przez odpowiednią dobraną oprawę.
W Galerii w Chmurach staramy się łączyć tradycję i nowoczesność, zachowując zasady oprawy obrazów i wprowadzając własną inwencję. Zapraszamy do naszej galerii, gdzie znajdziesz nowoczesne grafiki na ścianę oprawione według powyższych reguł.
nawet pomocne
Zdecydowanie wybiorę szkło antyrefleksyjne do swojej kolekcji grafik!
Szkło muzealne to świetny wybór – filtr UV chroni grafikę przed blaknięciem.