07.12.2024 - Odkryj unikatowe obrazy do Twojego wnętrza

Zasady i elementy oprawy obrazów

  • Zasady i elementy oprawy obrazów
    Zasady i elementy oprawy obrazów

 

Oprawa grafik - poznaj kluczowe elementy

 

Z ekskluzywną oprawą grafik większość z nas ma styczność w muzeach i w galeriach. Niewielkie w swoich wymiarach litografie, miedzioryty czy akwaforty wyróżniają się na wielkich muzealnych ścianach. Efekt ekspozycji uzyskuje się przez dodanie im dodatkowego szerokiego tła, na końcu zabezpieczonego szkłem i ramą. Takie oprawy były dziełem pracy wykwalifikowanych rzemieślników. Każda oprawa składa się z kilku warstw odpowiednio ułożonych względem siebie.

 

Z czego składa się oprawa grafik?

 

I warstwa - rama i przeszklenie
Pierwszą warstwę stanowi przeszklenie zabezpieczające grafikę przed zewnętrznymi czynnikami. Najczęściej do wyboru mamy pleksi, szkło antyrefleksyjne oraz zwykłe szkło. Każdy z tych materiałów ma swoje wady i zalety.

Przeszklenie z pleksi jest lekkie i bezpieczne w transporcie, jednak jest również podatne na zarysowania i wyginanie się. Wytwarza ładunek elektrostatyczny przyciągający kurz.
Szkło antyrefleksyjne znacznie eliminuje refleksy świetlne, jednak jego matowa powierzchnia powoduje stłumienie oraz spadek ostrości obrazu.
Zwykłe szkło wymaga więcej ostrożności w trakcie użytkowania, jednak zapewnia wysoką przeźroczystość i idealnie gładką powierzchnię.

W Galerii w Chmurach polecamy szkło jako optymalny materiał, który pozwala najlepiej oddać każdy szczegół rysunku. Gładka i płaska powierzchnia nadaje szlachetności oraz nowoczesnego wyrazu. Szkło jest materiałem zachowującym trwałość i jakość na lata. Na specjalne życzenie możemy zamówić szkło muzealne, które charakteryzuje się również dużą przepuszczalnością światła, filtrem UV i powłoką antyrefleksyjną.

II i III warstwa - górne i dolne passepartout
Passe-partout zapewnia dystans pomiędzy szybą a grafiką. Dzięki tej przestrzeni odbywa się cyrkulacja powietrza i nie dochodzi do kondensacji wilgoci, która mogłaby zniszczyć pracę. Głównym celem passepartout jest wyeksponowanie grafiki przez dodanie dodatkowej, neutralnej powierzchni oddzielającej ją od ramki i ściany. Szerokość passepartout powinna wynosić przynajmniej 5 cm, aby otrzymać zamierzony efekt. Aby wzmocnić wrażenie przestrzeni, można dodać drugie passepartout, którego otwór będzie mniejszy o 5 mm. Skośnie przycięte krawędzie otworu niwelują cienie na grafice.

IV warstwa-grafika
Dopiero czwartą warstwę stanowi główny bohater całej oprawy - grafika. Jej delikatność jest zachowana i wyróżniona przez odpowiednią dobraną oprawę.

W Galerii w Chmurach staramy się łączyć tradycję i nowoczesność, zachowując zasady oprawy obrazów i wprowadzając własną inwencję. Zapraszamy do naszej galerii, gdzie znajdziesz nowoczesne grafiki na ścianę oprawione według powyższych reguł.

 

Komentarze

Komentarze nie muszą być potwierdzane zakupem, ale wykrywamy i usuwamy fałszywe treści, gdy je zidentyfikujemy.
  • Ania Z2024-09-04

    Zdecydowanie wybiorę szkło antyrefleksyjne do swojej kolekcji grafik!

  • Waldemar2024-09-04

    Szkło muzealne to świetny wybór – filtr UV chroni grafikę przed blaknięciem.

Komentarz