Zasady i elementy oprawy obrazów
Oprawa grafik - poznaj kluczowe elementy
Z ekskluzywną oprawą grafik większość z nas ma styczność w muzeach i w galeriach. Niewielkie w swoich wymiarach litografie, miedzioryty czy akwaforty wyróżniają się na wielkich muzealnych ścianach. Efekt ekspozycji uzyskuje się przez dodanie im dodatkowego szerokiego tła, na końcu zabezpieczonego szkłem i ramą. Takie oprawy były dziełem pracy wykwalifikowanych rzemieślników. Każda oprawa składa się z kilku warstw odpowiednio ułożonych względem siebie.
Z czego składa się oprawa grafik?
I warstwa - rama i przeszklenie
Pierwszą warstwę stanowi przeszklenie zabezpieczające grafikę przed zewnętrznymi czynnikami. Najczęściej do wyboru mamy pleksi, szkło antyrefleksyjne oraz zwykłe szkło. Każdy z tych materiałów ma swoje wady i zalety.
Przeszklenie z pleksi jest lekkie i bezpieczne w transporcie, jednak jest również podatne na zarysowania i wyginanie się. Wytwarza ładunek elektrostatyczny przyciągający kurz.
Szkło antyrefleksyjne znacznie eliminuje refleksy świetlne, jednak jego matowa powierzchnia powoduje stłumienie oraz spadek ostrości obrazu.
Zwykłe szkło wymaga więcej ostrożności w trakcie użytkowania, jednak zapewnia wysoką przeźroczystość i idealnie gładką powierzchnię.
W Galerii w Chmurach polecamy szkło jako optymalny materiał, który pozwala najlepiej oddać każdy szczegół rysunku. Gładka i płaska powierzchnia nadaje szlachetności oraz nowoczesnego wyrazu. Szkło jest materiałem zachowującym trwałość i jakość na lata. Na specjalne życzenie możemy zamówić szkło muzealne, które charakteryzuje się również dużą przepuszczalnością światła, filtrem UV i powłoką antyrefleksyjną.
II i III warstwa - górne i dolne passepartout
Passe-partout zapewnia dystans pomiędzy szybą a grafiką. Dzięki tej przestrzeni odbywa się cyrkulacja powietrza i nie dochodzi do kondensacji wilgoci, która mogłaby zniszczyć pracę. Głównym celem passepartout jest wyeksponowanie grafiki przez dodanie dodatkowej, neutralnej powierzchni oddzielającej ją od ramki i ściany. Szerokość passepartout powinna wynosić przynajmniej 5 cm, aby otrzymać zamierzony efekt. Aby wzmocnić wrażenie przestrzeni, można dodać drugie passepartout, którego otwór będzie mniejszy o 5 mm. Skośnie przycięte krawędzie otworu niwelują cienie na grafice.
IV warstwa-grafika
Dopiero czwartą warstwę stanowi główny bohater całej oprawy - grafika. Jej delikatność jest zachowana i wyróżniona przez odpowiednią dobraną oprawę.
W Galerii w Chmurach staramy się łączyć tradycję i nowoczesność, zachowując zasady oprawy obrazów i wprowadzając własną inwencję. Zapraszamy do naszej galerii, gdzie znajdziesz nowoczesne grafiki na ścianę oprawione według powyższych reguł.
Zdecydowanie wybiorę szkło antyrefleksyjne do swojej kolekcji grafik!
Szkło muzealne to świetny wybór – filtr UV chroni grafikę przed blaknięciem.